Burma 2016 – 14 nap 4 és 5 *-os hotelekben

Hidas Gergő indológussal, aki tavaly Burmában már elkápráztatta a kaviartot

Káprázatos tájak, arany pagodák, ősi civilizációk, szerzetesek és szellemek a novemberi nyárban, a pagodafesztiválok idején, tengerparti nyaralással

Archívum Utazás

2016 november 11-24

A nagyobb térképért kattintson a linkre

Nem szoktunk utakat megismételni, de az ellenzék győzelme után idén még úgy láthatjuk Burmát, mint Kipling.  Még megvan az az egzotikum, amiért a régi Indokínát keressük a térségben, de máshol már csak a nyomait találjuk. Még utcai viseletként láthatjuk a színpompás fejdíszeket, még beléphetünk a szerzetesek konyhájába, ott ücsöröghetünk magunkban, ahol Mindon király meditált a palotájában, ingyen kaphatunk kölcsön bicikliket, hiszen alig vannak turisták. Bagant a 3000 pagoda városát úgy fedezhetjük fel kordon és őrök nélkül, mint az egykori francia kutatók Angkort a XIX. században. 1-2 év és a felszabadulás, az  amerikanizálódás és az UNESCO bevonulása miatt ez is csak egy ország lesz a turistaáradatban.

Ma olykor „csak” 900 évet, máskor nem kevesebbet, mint 4000-et repülünk vissza a múltba! Romantika és luxus úgy tartozik össze a kaviart útján, mint szerzetes és az alamizsnás szilke. Hogy az mi? Ezt is látni kell! És persze ez az út még a tavalyinál is különlegesebb, hiszen ebben még tengerparti nyaralásunk is lesz!

Burma lenyűgöző. Somerset  Maugham a Schwe Dagon pagodáról  azt írta:” hogy fenséges aranyával mint egy hirtelen jött remény a lélek sötét éjszakájában.” Bagan olyan, mint Angkor, csak turista még alig jár arra, a IX. és XIII század között virágzó királyságban az aszketikus  théravada buddhizmust követték. A várost  mon rabszolgákkal építtették, akik sokkal képzettebbek voltak, mint uraik, ők művelték ki az évek alatt fogvatartóikat, megtanították őket a mon írásra, a templomok felirataiból  tudunk mindent a korról.  Kína mongol császára szemet vetett a virágzó birodalomra, és ha elsőre nem is, másodszorra legyőzte a burmaiakat. Marco Polo kifaggatta a visszatért kínai katonákat akik azt mondták Baganról: „ Tele volt arany  és ezüstborítású kőtornyokkal, csúcsukban harangokkal, amelyek csengtek-bongtak a szélben. Ezek a tornyok a világ egyik legszebb városképét alkották, mert kifinomult ízléssel, nagy pompával és költséget nem kímélve hozták őket létre”.

Bagan után sztúpák és bambusz erdők mentén hajózunk az Inle tavon, amelynek  úszópacát sem lepték még el a külföldiek,  Angkor kori khmer templomot látunk,  gibbonokat az esőerdőben,  kávéföldeket, cölöpön álló manufaktúrákat, hegyi törzseket, gyűrűsnyakú nőket,  a buddhizmus békéjét,  a helyiek mosolyát,  azt a bizonyos érintetlen világot,  amit már olyan nehéz elcsípni.

1. nap 11.11. Elutazás Budapestről
  2. nap 11.12. 06h érkezés Yangonba.

Yangon a legek városa, már ami a templomokat, sztúpákat és Buddha-szobrokat illeti.

Ráhangolódásul a világ legrégebbi pagodájával kezdjük, amely Jeremiás próféta és Nabukodonozor idejében épült. A Burma koronájaként emlegetett aranyozott Shwedagon sztúpa egyben a világ legnagyobbika, akkora, hogy magasságával még egy mai metropolisz is büszkélkedhetne. 60 tonna tiszta arany és számtalan drágakő borítja, csúcsára pedig egy szolidnak nem mondható 76 karátos gyémántot helyeztek. Hamar kiderül az is, hogy az óriás Buddhának miért szerencsésebb a talpa, mint a gyönyörűséges feje. A kikötőben komphajók között sétálunk, utcai piacokon bámészkodunk, ahol a legmegdöbbentőbb keleti zöldségek, nyersgumi, és gyapot mellett vehetünk ágyékkötőt is, laza, lenge longyit, amelyben a helyiek járnak.

Egy modern útkereszteződés közepén a már „csak” 2000 éves szellem lakta Sule pagodába sétálunk be, ahol a Buddha hajszálát őrzik.

(Botataung Pagoda,  Pansodan street,Legfelsőbb Bíróság, Inland Water Transport , Strand Hotel, Vámház, Law Court,Bank street, Sule Pagoda ,Függetlenség emlékmű, Mahabandoola Garden, Indiai és kínai negyed, aranyboltok, Theingy Zei piac, Sri Kali templom)Sedona Hotel Superior

3. nap – 11.13  Yangon – Mandalay

Még egy kis Yangoon , KyKyaukhtatgyi Pagoda, a 70 m-es fekvő   Buddha, megismerkedünk a thanaka pasztával, mert enélkül burmai nő ki nem merészkedik az utcára, madarakat reptetünk, aztán repülünk mi is Mandalay-be

Sedona Hotel Mandalay ( deluxe)

4. nap .11.14 – Mandalay – Mingun

A reggeli piacozás után remek kis hajókirándulás vár ránk az Irravaddy folyón, ott is ebédelünk a hajón, közben megnézzük a világ legnagyobbnak szánt, végül befejezetlenül maradt sztúpáját Mingunban. A Mya Thein Tan pagoda egy monumentális habcsókként  magasodik majd előttünk és itt lehet megérteni, hogy a buddhista hit hogy képezi le az univerzumot.

5. nap 11.15  Mandalay

A Kuthodaw pagodába a világ legnagyobb könyve miatt érkezünk. A teljes buddhista szentirat gyűjteményt vésték itt márványba 1460 oldalon! De nem csak az írás számos, biztos, ami biztos, sztúpából is építettek 729-et, hogy legyen miért odamennünk.

Akárcsak a Shwenandaw kolostorba, amely mára az egyetlen épület, amely őrzi a királyi palota egykori stílusát. A tikfa faragásokból álló csodálatos építményt annak köszönhetjük, hogy a király túlságosan félt apja szellemének kísértésétől.

A Mahamuni pagodába a férfiak általában azért mennek, hogy az élő Buddha szobrára aranyfüstöt ragasszanak. De az igazán eltökéltek reggelente 4 órakor sereglenek az aranyarcú szoborhoz, hogy ott legyenek a különleges arcmosó ceremónián. Bocsánat, de mi csak később érünk oda, kárpótlásul kézműves műhelyek, aranyművesek, marionett készítők, tikfa-faragók, selyemszövők között sétálgatunk és a Mandalay dombról gyönyörködünk majd a panorámában. De az igazi romantika – ha eddig még nem tudtuk volna – U Bein fahídjánál érint meg: napnyugtakor a hazatérő szerzetesek messzire látszó ruhája vörösre festi a világ leghosszabb tikfa hídját.

Hotel: Mandalay

6. nap – 11.16. Mandalay-Bagan

Egész napos hajózás vár ránk, az Irrawady folyón csorgunk le Baganban, közben kiszállunk és kószálunk egy kicsit egy helyi kézműves faluban, végül úgy fogadnak bennünket, mintha a gyarmatosítók érkeztek volna meg.

Hotel: Bagan Hotel Riverview-  deluxe

7.nap 11.17 Bagan

Burma aranykorának legszebb templomai között dőzsölünk a látványban, egy hatalmas, döbbenetes, régi birodalmi fővárosban, minden megvan itt, ami Angkorban, csak turistából van kevesebb. Egy ezer évvel ezelőtt kezdődött történet, egy ország egyesítő agresszív uralkodóval és buddhistára áttérített országgal, 200 év despotizmussal, végül az eredménnyel: 4000(!) sztúpával, szentéllyel. És ez már csak a maradék, mert a fénykorban 13 ezer templomból szálltak az ég felé a Buddhát dicsőítő szent imák. Köztük az egyik legkülönlegesebb az 1105-ben épített Ananda templom, amely a mon építészet legjobb állapotban fennmaradt remekműve. Diktatúrákban születnek csak ilyenek, ahogy Heller Ági szokta mondani. És bár a mongolok a várost lerombolták, még így is monumentálisak a méretek, elementáris az élmény, Bagan a hely, amely méltán szerepelhet az ember bakancslistáján.

A reggelt ismét egy piaccal, a Nyaung Oo Markettel kezdjük, fű, fa, virág és brutál szivarokkal füstölő öregasszonyok. Aztán szentélyek és sztúpák, köztük a Shwezigon, észak leghíresebb aranyozott pagodája, az első király kőbe álmodott hagyatéka.

Myinkaba-ban a már sokat látottakat is bámulatba ejtik a Gubyaukgyi templom csodás freskói és faragásai. Rendkívüli Buddha szobrokat pedig a kis Manuha és  Nan Paya templomokban látunk majd.  Késő délután egy kis meglepetéssel készülünk, melynek a végén Bagan legmagasabb gigantikus méretű templomaiban ámuldozhatunk azon mire képes egy apa és testvérgyilkos fiú, hogy megszerezze a trónt és legyűrje a lelkiismeret furdalását.

Szállás: Bagan.

8. nap – 11.18  Bagan

Egy turisták által nemigen látogatott elzárt kis faluban kezdjük a napot, Minnanthu-ban, ahol  a vidéki hétköznapokba kóstolhatunk bele, aztán irány a  Kyat Kan Cave  kolostor, az egyik legfontosabb burmai meditációs központ. Kis falvakon haladunk át, ahol kiderül milyen ősi technikával készülnek ma is a lakkozott népművészeti tárgyak.

Hotel: Bagan.

9. nap – 11.19 –Inle-tó

Délelőtt elrepülünk Heho-ba,  majd átutazunk Nyaung Schwe-be, a folyópartra, hogy megnézzük a reggeli piacot, ahogy a csónakokról riksákra pakolják a falvakból érkező friss zöldségeket. Megállunk a paradicsom háznál, ahol a mindenfelől érkező paradicsomot szortírozzák és árazzák. Útba ejtünk néhány  kolostort, aztán közlekedési eszközt váltunk. Százezer ember él itt, de nem ám csak a parton, hanem magán a vízen, ahol egész falvakat találni, templomokkal, iskolákkal, üzletekkel. Kicsit tovább utazva elérünk az Inle-tó partjára. Itt élnek az inthák, a tóparti nép arról ismerszik meg, hogy csónakjaikban állva a lábukkal eveznek, így szabadon marad a kezük, amelyekkel a hatalmas halászhálót kezelik. És itt laknak a gyűrűsnyakú nők. A lányoknak 5 éves koruktól kezdve, minden évben újabb és újabb sárgaréz karikát helyeznek a nyakára. A gyűrűk lenyomják a kulcscsontot és elsorvasztják a nyakizmokat, ezért mire felnőnek, a nyakuk hosszúsága a természetes kétszeresére nyúlik.  (Shweyanpyay Monastry, Nga Hpe Chaung Monatsry, Phaung Daw Oo Pagoda, és sok-sok meglepetés )Hotel: Pristine Lotus – Floating duplex

10-nap 11.20 Inle tó

Ismét egy piacon kezdjük aztán nem akárhogy jutunk el a kanálison Pa Oh falucskába, megnézzük az Indein Pagoda komplexum, és délután a hotelben a vízesés alatt ülhetünk a jacuzziban, úszhatunk vagy aki akar motorozhat, biciklizhet a környéken a vizibivalyok és a színpompás turbános lányok között.

11- 12 nap  11.21-22 Ngapali Beach

Hehoból belső járattal Thandwe-be, majd onnan a csodálatos tengerpartra  Ngapali Beach-re érkezünk.

2 teljes napunk lesz, hogy élvezzük a hotelek csodálatos szolgáltatásait, a tengert, hogy feltöltődjünk a télre meleggel.

Amara Ocean Resort 5*

13. nap   11.23 Yangon

Belső repülő járattal Thandwe-vól Yangonba

Hotel: Yangon Sedona superior

14. nap 11.24. utazás

8.05 Indulás Yangonból Dohába.

11:40

érkezés Dohába

13:35

indulás Dohából

17:20

érkezés Budapestre

Árak:

14 nap Amara Ocean Resort 5 * tengerparti nyaralással

1 080 000 + 97 000 illeték  kétágyas elhelyezés esetén

(egyágyas felár 275 000)

Ebben minden benne van, csak a reggelin túli étkezés és a borravalók nincsenek, de tudnotok kell, hogy a helyi étkezés rendkívül, már-már viccesen olcsó.

Azaz benne van az utazás a Quatarral és az összes belső repülés, vízum, hotel, reggeli, belépők és minden program.