Portugália Senor Bendával

Portugália: Vasco da Gama és Saramago országa. Egy dicső multú népé, amely a fél világon uralkodott. Napsütötte a tengerpartjuk, napérlelte a szőlejük, szentimentálisak, mint a fado dallamai. Tudják mi a jó, legyen az építészet, bor, foci vagy garnéla.

Archívum Utazás

2012 10.08.

Potugália

A nagyobb térképért kattintson a linkre

1. nap este: érkezés

2.  nap (okt. 9., kedd):  Lisszabon

Sétálunk a Liberdade-n, a legpompásabb sugárúton, a legendás Rossio-téren belekortyolunk a bica-ba (szuperkávé), megnézzük a Szt. György-várat, barangolunk a Baixa, az Alsóváros szűk utcáiban.  Kedd van, tehát nem hagyhatjuk ki a Ladrá-t, a Tolvajnő (bolha)piacát, amely évszázada kínálja pompás portugál portékáit a csecsebecséktől a csempéken át a csodamaszkokig!

A Comércio-n, a Megfeketedett Ló terén, a Tejo-partján Benda Laci elmeséli, hogyan jutott Portugália a diktatúrától a fellélegzés időszakán át a mai válságba.

Vetünk egy pillantást az Eiffel-féle Elevador da Santa Justa tetejéről a városra. Netán fölszállunk a vágy 28-as villamosára, ahonnan nem csak a szűk utcákba, de a lakásokba is be lehet kukucskálni. Beleszippantunk a XVIII. század levegőjébe, hiszen kanyaroghat itt villamos, villoghatnak a neonok – az idő a sors jóindulatából megállt. Ezt a várost az 1755-ös földrengés óta a természet és a háborúk is megkíméltek, ugyan hány európai nagyváros mondhatja ezt el magáról? Késő délután a Gulbenkian múzeumban. Az örmény műgyűjtő az egyiptomi művészettől a keleti kincsekig sok mindent fölhalmozott. Életművét a portugál államra hagyta, s hogy az mekkora, azt bizonyítja, hogy csak a képtárában olyan mesterek művei láthatóak, mint Rubens, Rembrandt vagy későbbről Gainsborough, Turner, Corot, a XIX századból Manet, Dégas, Renoir. Este a bohém Chiado negyedben, a fiatalok és m?vészek találkozóhelyén mi JOSÉ BARRETO Pesten végzett portugál szociológussal randevúzunk.

3. nap (okt. 10., szerda): Indulás: 8h  Lisszabon és kirándulás

A közelben vetünk egy pillantást a Rózsaszín palotára, a Felfedezések Emlékművénél Benda Laci mesél nekünk Tengerész Henrikről, a négy kontinensen terpeszkedő birodalom tündökléséről és bukásáról, aztán elmegyünk a földrajzi fölfedezések mesés bevételeiből épült Belém toronyhoz. Valahol errefelé fogadta Mánuel király az Indiából hazatérő Vasco da Gamat.

Itt próbáljuk ki a leghíresebb süteményt, a titkos recept alapján készülő, krémmel töltött pastel de natat, amelyet a legnagyobb belémi cukrászdában, a kolostor tőszomszédságában mindennap éjfélig frissen sütnek.

Az éjszakai élet központja a Bairro Alto negyed.  Este, ha nem lesztek fáradtak, megnézhetnénk,  mert a nyüzsgés éjfél után kezdődik.

Aztán Sintrába megyünk, ahova az arisztokrácia menekül a legnagyobb nyári hőség elől. Sintra, mondják, az ország legromantikusabb szeglete. A kúpos kéményeiről is híres Királyi Palota börtönétől konyhájáig igazi csodavilág! A hegy tetején a XIX. századi Pena Palota vár hatalmas egzotikus parkjával, ez az a hely, ami Lord Byront is megihlette, bizonyára nem véletlenül nevezte földi paradicsomnak.  Innen indulunk tovább Estorilba és itt vár ránk az utazás egyik, ha nem a legexkluzívabb programja, otthonában látja vendégül a kaviartot HUBAY-CEBRIAN LÁSZLÓ, Hubay Jenő unokája, akinek az évtizedekig itt élt Horthy egyszer?en csak “Miki bácsi” volt.  Aztán még nekiveselkedünk, hogy megnézzük a gyöngyszemnyi halászkikötőt Cascaist, ahol előkelő villák között lehet bóklászni. (A XV. századi vár egy része ma is a miniszter nyári rezidencája) és ez lesz az a pillanat, amikor bepillantunk a Pokol kapuján. Éjszaka Lisszabonban.

4. nap (okt. 11., csütörtök): Batalha-ba utazunk, egy bombasztikusan mágikus apátságba, amely a portugál gótika gyöngyszeme. Ez I. János király fogadalmi temploma, aki megígérte, hogy ha sikerül legyőznie a kasztíliai seregeket, hálája jeléül hatalmas kolostort emeltet és azt Szűz Mária kegyeibe ajánlja. S lőn!

De közben jöjjön a kimaradhatatlan! Útközben időzünk Portugália egykori fővárosában és “Oxfordjában”, Coimbrában. A nap nagyobbik részét erre a gyönyör? városra szánjuk – ahol hat király bölcsője ringott és így a nemzeti öntudat megtestesülésének helye. Lisszabon előtt itt dobogott Luzitánia szíve – ma már “csak” a tudomány fővárosa… Megnézzük a XVIII. századi könyvtárat, a régi katedrálist (Este már Lisszabonban, szinte “hazai pályán”…)

Késő dél után érkezünk Portóba, és mielőtt álomra hajtanánk fejünket egy pompás malomban (mármint ebből kialakított szuper hotelben, egy Poussadaban), vacsorázunk egy jóízűt a Douro-folyó partján.

5. nap (okt. 12., péntek) Portoban felmegyünk a  Papok tornyába, körbejárjuk a katedrálist, a hihetetlen kék csempékkel, az azulejoval borított Sao Bento pályaudvaron kószálunk, megnézzük a Szet Ferenc templomot. Találtunk egy talán egyedülálló könyvesboltot, amiről ugy gondoljuk igazi élmény lesz, bóklászunk a Ribeira negyedben, hogy aztán megpihenjük egy sétahajón amíg 6 híd alatt siklunk a Doura folyón és nem csodálkozunk, hogy a folyó fölött átívelő kétszintes híd a Világörökség része.

6. nap (okt. 13., szombat) Ezen a napon van az évi nagy fatimai zarándoklat, amit meg kell nézni. Ezrek térden csúsznak a szentélybe, döbbenetes látvány. Innen megyünk tovább  Alcobaca-ba, ahol kerengünk egy sort a legszebb portugál kolostor kerengőjében, és megnézzük, ahogy a patak még ma is átzuhog a kolostor gigantikus konyháján.  Szó esik a királykisasszonyról, akit saját apja gyilkoltatott meg, a középkori újratemetésről és a vértelenül is rémséges bosszúról.  A múlt után reméljük tetszeni fog a nagyon is mai kerámiakínálat.  Este ismét Lisszabon.

7. nap (okt. 14., vasárnap) Erre a napra tervezzük a Museu Nacional de Arte Antiga-t, ahol többek között Hieronymus Bosch, Cranach vagy éppen a mi „Ajtósi Dürerünk” képei várnak ránk.

8. nap (okt. 15) Délelőtt szabad program, délután hazaindulás